האם ניתן לגייס את ChatGPT למחלקת משאבי אנוש?
מאת עדי צבי-קנדינוב, 10/11/2022
ChatGPT סוחף את העולם בסערה כמחולל רב עוצמה ליצירה מילולית ומסתמן כדבר החם של שנת 2023 או אפילו ראשיתו של עידן חדש. השימוש בבינה מלאכותית מכה גלים בתעשיות רבות ותחום משאבי האנוש אינו יוצא דופן. כשמדברים במונחים של אפקטיביות, התייעלות וקיצור תהליכים אין זה מן הנמנע שנרצה לשלב מנועי בינה מלאכותית בשורותינו. או במילים אחרות- כיצד ניתן לגייס את ChatGPT כחבר בצוות משאבי אנוש?
גיוס עובדים
ChatGPT יכול לערוך עבורנו את המיון הראשוני של מועמדים לעבודה –ביצוע ראיונות וירטואליים או תשאול מועמדים בכתב. על ידי שאילת שאלות אותן הגדרנו מראש והערכת תשובות המועמדים, ניתן לבצע סינון ראשוני אך איכותי ולייצר רשימה של המועמדים המתאימים והמוכשרים ביותר לתפקיד מוצע. כמובן שאופציה זו אפשרית בעיקר למשרות מבוקשות אליהן מגישים עשרות מועמדויות, וקיים צורך משמעותי בקיצור שלב הסינון הראשוני.
מעורבות עובדים ו- engagement
ChatGPT יכול לנטר את מעורבות העובדים בזמן אמת- קיום שיחות וירטואליות קצרות עם העובדים ותשאול בנושאים שונים כמו שביעות רצון מהעבודה, איזון עבודה ובית, הזדהות עם תרבות ארגונית או עם מקום העבודה עצמו. גם כן, ניתן תוך זמן קצר לעבד את המידע ולספק תובנות למנהלי הארגון בנוגע לתחומים הדורשים שיפור. ניתן לקיים קשר רציף ומידי עם העובדים ולספק למשאבי אנוש הזדמנות לטפל בבעיות ארגוניות כשהן עולות, לפני שהן מתפתחות למשבר ארגוני.
פרט ורווחת עובדים
ChatGPT יכול לתפקד כנציג שירות אינפורמטיבי עבור עובדים שמעוניינים לקבל מענה על שאלות נפוצות על מגוון נושאים כמו זכויות, הטבות, מדיניות ונהלים. מענה מסוג זה יכול לחסוך זמן יקר עבור עובדי ועובדות משאבי האנוש, בו יוכלו לעבוד ולטפל בסוגיות מורכבות יותר.
קליטה וחניכה
במהלך הימים הראשונים של עובד או עובדת בארגון, ניתן להיעזר ב ChatGPT בהדרכת העובד וסיפוק מידע על תרבות החברה, המדיניות והנהלים. הרי בימים הראשונים בתפקיד חדש, לפעמים עולות שאלות שאליהן מתלווה הרגשת מבוכה או חוסר נעימות מלהפריע לעובדים ותיקים בביצוע תפקידם. ניתן לשאול קודם את ה ChatGPT – אולי הוא יחסוך עבורך זמן וחוסר נעימות.
אם כך, גם במחלקת משאבי אנוש שימוש בבינה מלאכותית ובמנועים כמו ChatGPT יכול לחסוך עבורנו זמן וכסף. משימות שחוזרות על עצמן יכולות בקלות לעבור תהליך אוטומציה, להפוך לזמינות ומהירות או לספק לנו תובנות משמעותיות בזמן אמת. יחד עם זאת, חשוב לנו לזכור כי השימוש באוטומטי ב ChatGPT הוא עסקת חבילה עם חוויה מוגבלת מבחינת האינטראקציה האנושית. הדבר נכון גם מהצד של המשתמש או העובד במקרה זה שיכול לחוש חוסר באמפתיה או תשומת לב ממנהליו, וגם מן הצד של הארגון יש לזכור כי ההבנה של ה ChatGPT כיום היא מוגבלת ולוקה בנקודות עיוורון.
לסיכום, ChatGPT יכול להיות כלי יעיל לאוטומציה וייעול משימות יומיומיות במחלקות משאבי אנוש. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את המגבלות הפוטנציאליות ולשקול כיצד לשלב ביעילות את ה ChatGPT באסטרטגיות משאבי אנוש של הארגון.